SPECIFICATIES
Deze vorm van noodverlichting wordt al meer dan 50 jaar toegepast in vliegtuigen, waar betrouwbaarheid voorop staat. De producten worden gebruikt als permanent verlichte vluchtrouteaanduiding, zonder dat daarvoor aparte noodstroomvoorziening of omgevingslicht noodzakelijk is. Vanwege het ontbreken van elektrische componenten kunnen ze toegepast worden in vochtige ruimtes of dichtbij sprinklerinstallaties bijvoorbeeld in tunnels of koelcellen. De Betalux noodverlichting is hierdoor zelfs geschikt voor onderwater gebruik!
Veiligheidsverlichting nodig bij offshore en marine applicaties? Ook daar bieden wij een oplossing voor. Deze signs zijn speciaal ontworpen voor continu gebruik in onregelmatige en gevaarlijke omgevingen. Zo heb je dus altijd zichtbare verlichting ook in minder gunstige omstandigheden!
We specialiseren niet alleen in veiligheidsmarkeringen op land en op water maar ook op veiligheidsmarkeringen voor de luchtvaart. Zo hebben we speciaal ontwikkelde signs voor vliegtuigen. Veiligheid en betrouwbaarheid staan altijd op 1, ook bij deze verlichting. Doordat onze signs/armaturen geen accu en kabels gebruiken zijn deze aanzienlijk lichter dan de standaard verlichting. Zo is het dus niet alleen gunstig voor de portemonnee maar ook voor het gewicht van het vliegtuig.
Wilt u meer informatie en specificaties over de offshore & marine signalering of de signs voor vliegtuigen?
BELANGRIJKSTE KENMERKEN
- Absolute betrouwbaarheid
- Onderhoudsvrij en geen energiekosten
- Snelle en eenvoudige installatie
- Geen elektrische voeding, batterijen, accu’s, lampen of bedrading nodig
- Bestand tegen temperaturen van -60°C tot +80°C
- Water- en trilbestendig
TOEPASSINGEN
- Nieuwbouw of bestaande bouw
- Erfgoed, culturele gebouwen en monumentale panden
- Gespecialiseerde gebouwen voor uitvoerende kunsten (licht vervuiling)
- Gevaarlijke atmosferen, locaties waar elektriciteit ongewenst is
- Offshore en ondergrondse bouwprojecten
- Vochtige ruimtes zoals koelcellen of tunnels
UITERLIJKE KENMERKEN
- Hoogte : 210 mm
- Breedte : 325 mm
- Diepte : 25 mm
- Gewicht : 800 gram
- De Behuizing is gemaakt van ABS (sterk, slagvast en brandwerend)
- Pictogrammen zijn eenvoudig te verwisselen.
OPTIONEEL
- Pendel (30 CM)
- Losse pictogrammen
- Betaguard: Slagvaste beschermkap voor Betalux vluchtwegaanduidingen.
Vervaardigd van PETG viralite 200, voor toepassingen in bijvoorbeeld sporthallen.
De lichtdoorlaatbaarheid is >90%.
ONDERHOUD
Afhankelijk van de omgeving, dient u de Betalux noodverlichting met een vochtige doek af te nemen. Op de voorzijde van het armatuur bevindt zich een sticker met het jaartal waarop het armatuur vervangen moet worden. Na 15 jaar is de lichtopbrengst onder de norm en moet de vluchtwegaanduiding worden vervangen. Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft.
DE WERKING VAN EEN BETALIGHT
Een routeaanduiding wordt verlicht door middel van buisjes gevuld met tritiumgas. Deze buisjes, gemaakt van borosilicaatglas, zijn aan de binnenzijde voorzien van fluorescerend poeder. Door de ioniserende straling van het tritium licht de verlichting continu op, voor een periode van 131.000 uur (oftewel 15 jaar).
Het proces is vergelijkbaar met een TL-lamp, waarbij de stroom wordt vervangen door tritiumgas. Daarom is er geen elektrische aansluiting nodig. Deze vorm van vluchtwegaanduiding wordt al meer dan 50 jaar toegepast in vliegtuigen, waar betrouwbaarheid essentieel is. Door de unieke eigenschappen wordt tritiumverlichting tot op de dag van vandaag in veel verschillende toepassingen gebruikt.
HOE WORDT DE LEVENSDUUR VAN DE PRODUCTEN BEPAALT?
Tritiumgas, net als andere radio-isotopen, vervalt met een bekende snelheid. Deze snelheid wordt doorgaans bepaald door de ‘halveringstijd’. Daarnaast weten we welke minimale helderheid vereist is om aan de herkenningsafstand te voldoen. Met deze twee gegevens kunnen we nauwkeurig berekenen hoeveel tritium nodig is om de verlichting gedurende de gegarandeerde periode op het vereiste niveau te houden. Wij leveren noodverlichting met een gegarandeerde levensduur van maximaal 15 jaar, waarna vervanging nodig is. Na deze periode nemen wij de noodverlichting graag retour voor recycling.