Onderhoudsvrije noodverlichting
Vliegtuig noodverlichting
Offshore noodverlichting
Noodverlichting zonder onderhoud
fotoluminescent, glow in the dark tape en markering
Vluchtwegaanduidingen brandblusser zonder onderhoud

VEELGESTELDE VRAGEN

Klik op het + teken om het antwoord te bekijken. Staat uw vraag er niet bij, neemt u dan gerust contact met ons op door een mail te sturen naar info@lighting-solutions.co.nl of door te bellen met telefoon nummer 0341-360111

In de Code of Federal Regulations (Title 10, Part 20) heeft de Amerikaanse overheid opgenomen dat toegestane limiet voor blootstelling aan kunstmatige alledaagse straling van de bevolking 300 millirem (= 3 mSv) per jaar is.

De grens voor een blootgestelde medewerker in Nederland bedraagt  20 mSv. In de grafiek kunt u zien dat zelfs in het uitzonderlijke geval dat er een buisje van de noodverlichting breekt geen significant gezondheidsrisico is. In de grafiek kunt u enkele vormen van stralingen zien waaraan we in het dagelijks leven aan worden blootgesteld op een schaal van  0 – 8700 millirem.

Een buis in de noodverlichting breekt – 5mSv
Het wonen in een grote stad 20 – 20mSv
Caradiologische inspanningstest – 45mSv
Medisch onderzoek maag-darmkanaal – 65mSv
20 sigaretten per dag roken – 90mSv

Onderstaand treft u een vergelijking van de kosten van Betalux noodverlichting ten opzichte van een traditionele noodverlichting.

Bewaren

Bewaren

Type Betalux Noodverlichting Elektrische Noodverlichting (21 VA)
Stroomverbruik (21 VA) 0 21
(1) Aanschafprijs € 320.- € 200.-
(2) Arbeidsloon montage € 8.- € 45.-
      Arbeidsloon bedrading € 0.- € ?
      Subtotaal eenmalige kosten € 328.- > € 245.-
(3) Energiekosten € 0.- € 606.-
(4) Nieuwe lampen € 0.- € 112.-
(5) Arbeidsloon lampen wisselen € 0.- € 157.-
(6) Nieuwe accu’s € 0.- € 120.-
(7) Arbeidsloon accu’s wisselen € 0.- € 67.-
     Subtotaal gebruikskosten € 0.- € 1062.-
Totale kosten over 15 jaar         (131.000 branduren) € 328.- > € 1307.-
  1. Gemiddelde prijs voor een continue brandende decentrale elektrische noodverlichting
  2. Montage kosten (€ 45.- per uur ex. reiskosten
  3. Prijs € 0.22 per 1 KWh
  4. Jaarlijks wisselen (14 keer) á € 8.- per FL-lamp
  5. 15 minuten per keer á € 45.- per uur
  6. Iedere 4 jaar accu’s verwisselen á € 40.- per accuset
  7. 30 minuten per keer á € 45.- per uur

Energieverbruik

Noodverlichting slokt enorm veel energie op. Daarnaast produceren wij in Nederland totaal 456 miljoen kilo CO2 uitstoot per jaar aan nood-evacuatieverlichting en stand-by- of vervangingsverlichting. De zogenaamde combinatiearmaturen voor vluchtrouteverlichting en vluchtrouteaanduiding verslinden een groot deel van het energieverbruik. Zo zijn er naast de milieubelastende CO2 uitstoot ook nog een hoop kosten zoals de controle, het onderhoud  en het energieverbruik die elk jaar weer terug komen.

Door de overgang van TL naar LED wordt er al zo’n 40% tot 50% energie bespaart maar alsnog zijn deze veel duurder dan de noodverlichting van Betalux want deze noodverlichting verbruikt helemaal geen energie en heeft geen onderhoud en controles nodig.

De Betalux noodverlichting geven na 15 jaar niet meer genoeg licht af om te voldoen aan de wettelijke normen. Na vervanging worden de uitgewerkte betalights ingenomen en gedemonteerd. De uitgewerkte buis met een Tritium/Helium-3 mengsel gaat terug naar de fabriek in Canada. Tritium vervalt naar Helium-3(=edelgas) onder uitstraling van Beta-straling. Na 12,35 jaar (de z.g. halfwaardetijd) bevat de buis precies 2/3 Helium-3 en 1/3 Tritium gas. In de fabriek in Canada wordt het Tritium gas gescheiden van het Helium-3gas en weer gebruikt in nieuwe signs. Het borosilicaatglas wordt gerecycled.

Hoewel betalights (algemene benaming) geen gevaar opleveren voor de gezondheid (zie de vorige vraag) stelt het Ministerie van VROM dat betalights niet in het milieu terecht mogen komen. Daarom stellen wij ons ten doel zoveel mogelijk gebruikte betalights terug te nemen ter regenerering. Als u bij ons Betalux™ producten afneemt, nemen wij uw oude betalights gratis terug, ongeacht het fabrikaat. Wilt u uw oude betalights van ons of een ander fabricaat inleveren zonder afname van Betalux™ producten dan kan dat ook, maar dan vragen wij daarvoor een geringe vergoeding per betalight. De ingeleverde betalights worden door ons gerecycled. Wilt u hierover meer informatie neem dan contact met ons op via telefoon 0341 360111 of info@lighting-solutions.co.nl.

Neen, betalights (de algemene benaming voor producten zoals escape signs van Betalux™) bestaan uit buisjes gevuld met tritiumgas. Dit gas heeft als eigenschap dat het de fluorescentie-laag activeert waardoor de buisjes een zacht licht uitstralen. Tritium (symbool T of 3H) is een heel licht radioactief materiaal, dat in geringe hoeveelheden in de natuur (atmosfeer) wordt aangemaakt door interactie van kosmische straling met deuteriumkernen in waterdamp. De radioactieve straling van tritium dringt niet door de menselijk huid heen. Tritium kan ook fabrieksmatig geproduceerd worden. Echter de hoeveelheid radioactieve straling in betalight buisjes is zo gering, dat het nauwelijks te detecteren is en geen gevaar oplevert voor de gezondheid. De hoeveelheid radioactiviteit die terecht komt in het milieu als een betalight buisje breekt of verbrand, is veel minder dan ons Ministerie van VROM en de US Nuclear Regulatory Commission voor het publiek aanvaardbaar vindt en brengt dus geen gezondheidsrisico met zich mee. Dit geldt dus zeker voor betalight buisjes die intact zijn. Deze buisjes zijn vervaardigd van borosilicaatglas. Dit glas wordt vaak gebruikt in de chemische en farmaceutische industrie (o.a. in laboratoriums), is praktisch onbreekbaar, hittebestendig en heeft als bijkomende voordeel dat het de toch al geringe radioactieve straling van tritium niet doorlaat. Kortom, betalight buisjes zijn volkomen veilig en leveren dus geen gevaar op voor de gezondheid.

Zelfs een langdurige stroomstoring heeft geen invloed op de werking van Betalux™ vluchtwegsignalering. Waar andere vluchtwegsignalering na één tot drie uur ophouden met werken, blijft de onze functioneren. Een voorbeeld: In Italië was enige tijd geleden de stroom in het hele land uitgevallen. Dit duurde op sommige plaatsen langer dan een dag. Ook de noodverlichting viel na enige tijd uit (1 tot 3 uur). Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties

Helaas wel. Om te kunnen voldoen aan de voorschriften van de Nederlandse overheid moet u de vluchtwegsignalering met tekst vervangen door de pictogrammen. Een en ander zoals omschreven in de norm NEN 6088 of de NEN-EN 7010. Betalux™ vluchtwegsignalering voldoen ruimschoots aan deze norm. Ook gemengd gebruik van uit/exit vluchtwegsignalering en pictogrammen is verboden. De achterliggende reden van de overheid voor het gebruik van afbeeldingen (pictogrammen) is de taal onafhankelijke signalering in onze multiculturele samenleving.

Het antwoord is eigenlijk altijd ja, tenzij het een woonhuis betreft. Het bouwbesluit 2003 van het Ministerie van VROM is op dat punt heel duidelijk. Of het nu een winkel, café of sportkantine betreft, er moet een goede vluchtwegsignalering zijn. Ook wordt er niet langer onderscheid gemaakt tussen nieuw- en bestaande bouw.

Deze vorm van vluchtweg-signalering is in Nederland toegestaan volgens de regeling bekendmaking gebruik van ioniserende straling van 18 december 2002 ministerie van VROM reg. nr. SAS/2001144917 nr. I.A.9 en de regeling gebruiksartikelen stralingsbescherming nr SAS/2001144737. Gepubliceerd in de Staatscourant nummer 248 van 24 december 2002. Betalux™ signs worden vervaardigd onder ISO 9001 en zijn voorzien van pictogrammen volgens NEN 6088 & NEN-EN ISO 7010; voldoen aan de herkenningsafstand en autonome tijd van NEN-EN 1838; worden getest volgens BS-5499 part 2; ANS N540; voldoen aan de NFPA Life Safe Code 101 en Richtlijn 92/58 EEG; zijn UL-listed en toegelaten door US-NRC. Natuurlijk is het van groot belang dat de juiste montageplaats gekozen wordt (zie ook vraag 01).

Betalux™ noodverlichting veroorzaken geen EMC storingen (denk aan pacemakers, monitoren en gevoelige elektronische apparatuur) en zijn ook niet gevoelig voor EMC storingen van buitenaf. Daardoor zijn Betalux™ signs ideaal voor gebruik in bijvoorbeeld ziekenhuizen en vliegtuigen.

Betalux™ noodverlichting zijn ongevoelig voor trilling. Zeer geschikt voor toepassing in schepen, machinekamers en vliegtuigen

Ja, Betalux™ noodverlichting mogen op schepen en booreilanden toegepast worden. Deze vorm van vluchtwegsignalering is toegelaten door: Det Norske Veritas, United States Coast Guard, Lloyds Register of shipping en de Canadian Goast Guard.

Betalux™ noodverlichting zijn temperatuursbestendig. De werking wordt niet beïnvloed door temperatuurvariaties. Temperatuurbereik tussen –60 °C en +80 °C, dus zeer geschikt voor toepassing in koel- en vriescellen of op zeer warme plaatsen bijv. in een bakkerij.

Betalux™ noodverlichting zijn explosieveilig. Door het unieke ontwerp zijn er geen elektrische componenten en geen ontstekingscircuits die kunnen vonken. Ideaal voor toepassing in explosiegevaarlijke omgeving bijvoorbeeld boorplatforms, raffinaderijen graansilo’s, aardgaspompstations en vele andere toepassingen.

Betalux™ noodverlichting zijn vrijwel onderhoudsvrij. Geen regelmatige vervanging van lampen en accu’s. Geen kans op defecte elektronica. Geen ingewikkelde zelf-test systemen. Afhankelijk van de omgeving met een vochtige doek afnemen. Bij sterke vervuiling een niet agressief huishoudelijk schoonmaakmiddel gebruiken. Gebruik in geen geval oplosmiddelen zoals thinner of wasbenzine. Jaarlijkse visuele inspectie op goede werking is aan te raden. Op de rand van het frame bevindt zich een sticker met het jaartal van productie. Na 15 jaar is de lichtopbrengst onder de norm en moet de vluchtweg signalering worden vervangen. Gooi deze niet weg maar lever deze in bij Uw Betalux™ leverancier voor een verantwoorde verwerking (bij gelijktijdige aanschaf van een nieuwe escape light is dit inleveren kostenloos).

De kosten van een Betalux vluchtwegaanduidingen zijn nul, ze nemen geen elektrische energie op. Aangezien de vluchtwegsignalering niet is aangesloten op het lichtnet bespaart u aanzienlijke kosten op uw elektriciteitsverbruik. Een betere energiebesparing kunt u zich niet wensen. In vliegtuigen worden ze om die reden al sinds jaar en dag toegepast. Het principe is eenvoudig, er bevinden zich buisjes -gevuld met Tritium gas- in de vluchtwegsignalering. Dit gas heeft als eigenschap dat het de fluorescentie-laag activeert waardoor de buisjes een zacht licht uitstralen. Continu, zonder onderbreking. Ook niet als de stroom voor langere duur uitvalt. Voor alle duidelijkheid, alleen het bord is verlicht, het is dus geen nood verlichting zoals je vaak ziet bij het gebruikelijke combinatie armatuur vluchtwegsignalering/noodverlichting.

Wij leveren inmiddels naast de oude pictogrammen (NEN-6088) nu ook de nieuwe pictogrammen conform NEN-EN-ISO 7010. Wij adviseren voor alle nieuwbouw projecten en totale renovatie trajecten te gaan werken met de nieuwe symbolen, en slechts voor aanvulling van bestaande objecten nog de oude pictogrammen toe te passen. Zie downloads voor meer informatie.

Betalux™ noodverlichting hebben geen elektrische aansluiting nodig. Ze branden altijd gedurende hun levensduur van 15 jaar. U bespaart dure bekabeling, eenvoudig toe te passen in bestaande gebouwen. Geen hak- en breekwerk om een elektrische voeding aan te leggen. Ideaal voor monumentale panden of glaspuien. Bepaal eerst de juiste plaats voor de vluchtweg signalering aan de hand van de geldende regels voor uw gebouw. Bij uw gemeente of de brandweer kunt u informatie krijgen over de juiste voorzieningen die getroffen moeten worden. In het algemeen geldt dat de exit signs te zien moet zijn vanuit elk punt in die ruimte en dat het de (nood)uitgang of vluchtrichting aangeeft.

Ook onze overheid stimuleert het gebruik van Betalux vluchtwegaanduidingen door het toekennen van 13.5% energie investeringsaftrek (EIA).
Voor informatie klik hier